7 دلیل كم كردن روغن ماشين | مقدار مجاز کم شدن روغن موتور

کم شدن سطح روغن موتور خودرو یک مسئله مشترک در بین اکثر رانندگان است. در این مقاله، از امداد خودرو ارومیه به بررسی دلایل کاهش سطح روغن و مقدار طبیعی این پدیده خواهیم پرداخت.

 روغن موتور، یکی از عناصر اساسی برای بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن محسوب می‌شود. در اینجا به بررسی علل کم کردن روغن موتور می‌پردازیم و نکاتی را برای پیشگیری از این مسئله ارائه می‌دهیم. همچنین مقدار مجاز کم شدن روغن موتور و دلایل و علائم کم کردن سطح روغن موتور بررسی شده و راهکارهایی برای پیشگیری مطرح خواهیم کرد.

فهرست محتوای این صفحه

مقدار مجاز کم شدن روغن موتور چقدر است؟

میزان کاهش مجاز روغن موتور به نوع خودرو شما بستگی دارد که می‌توانید میزان آن را با مراجعه به دفترچه‌ راهنما یا برچسب روغن موتور در داخل پوشش موتور خودروی خود، مشاهده کنید. ولی به صورت کلی اگر بگوییم، حدود 200 تا 250 سی‌سی کاهش روغن در هر 1000 کیلومتر امری طبیعی است.

در صورتی که سطح روغن موتور شما بیش از این مقدار کاهش یافته باشد، ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکل فنی در خودرو باشد. در این صورت، باید خودرو را به یک تعمیرگاه مجاز ببرید تا علت کم شدن روغن موتور بررسی شود.

دلایل کاهش طبیعی روغن موتور خودرو

روغن موتور به عنوان روانکار اصلی موتور خودرو، نقش مهمی در کاهش سایش و اصطکاک قطعات موتور ایفا می‌کند. با این حال، ممکن است در زمان رانندگی، سطح روغن موتور کاهش یابد که تا حدی طبیعی است. در این بخش، به بررسی دلایل کاهش طبیعی روغن موتور می‌پردازیم.

دلایل کاهش طبیعی روغن موتور:

  1. طراحی موتور: طراحی موتور به گونه‌ای است که مقداری از روغن موتور در سطح داخلی پیستون باقی بماند تا از سایش آن با بدنه سیلندر جلوگیری کند. این مقدار روغن طبیعی است و با توجه به مدل خودرو متفاوت است.
  2. تبخیر روغن: روغن موتور یک مخلوط از روغن پایه و افزودنی‌ها است. از این رو، مانند هر مخلوط دیگری در دماهای مختلف، بخشی از آن تبخیر می‌شود. هر چه دمای موتور بالاتر رود، میزان تبخیر روغن نیز بیشتر خواهد شد.
  3. سبک و نحوه رانندگی: رانندگی با دور موتور بالا، موجب فشار زیاد بر آب‌بندها و واشرها شده و مصرف روغن را بیشتر می‌کند. در خودروهای امروزی به دلیل نوع طراحی و عملکرد، معمولا دور موتور بالاتر بوده و به طبع سطح روغن سریع‌تر کاهش می‌یابد.
  4. انتخاب نادرست روغن موتور: هر خودرویی بر اساس نوع ساختار موتورش نیازمند روغنی با ویژگی‌های به خصوصی است. انتخاب روغن نامناسب می‌تواند موجب کاهش سطح روغن موتور شود. به طور کلی، روغن‌های سبک‌تر سریع‌تر تبخیر شده و کاهش می‌یابند اما میزان آلایندگی کمتری نسبت به روغن‌های سنگین دارند. 

امروزه بیشتر خودروسازان به استفاده از روغن موتورهای سبک روی آورده‌اند تا مشکلات زیست محیطی قدری کاهش یابد. به همین دلیل در ماشین های امروزی بیش از گذشته شاهد کاهش میزان روغن هستیم.

در صورتی که نیاز به خدمات تعویض روغن سیار در سطح شهر ارومیه و حومه را دارید، می توانید از خدمات امداد خودرو ارومیه استفاده کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت در محل مورد نظر شما حاضر شده و خدمات مربوط به روغن موتور خودروی شما را انجام خواهند داد. کافی است با شماره 09142007905 تماس حاصل نمایید.

اتومبیل های مکانیک سیار امداد خودرو ارومیه
مکانیک سیار ارومیه

علائم کم بودن روغن موتور

1. روشن شدن چراغ روغن

اولین علامتی که کم شدن روغن موتور را نشان می‌دهد، روشن شدن چراغ چک ماشین است. این چراغ به راننده هشدار می‌دهد که سطح روغن موتور پایین است و باید آن را به حد مناسب برساند.

2. شنیدن صدای تق‌تق از موتور

در صورتی که مدتی از کم کردن روغن موتور گذشته باشد و به آن بی‌توجهی کرده باشید، متوجه صداهای تق‌تق از موتور خودرو خواهید شد. این صداها در اثر کاهش سطح روانکاری قطعات داخلی موتور ایجاد می‌شوند.

3. استشمام بوی سوختگی

یکی دیگر از علائم کم بودن روغن موتور، استشمام بوی سوختگی است. روغن موتور وظیفه دارد تا قطعات موتور را خنک کند. در صورت کم بودن سطح روغن، قطعات موتور به خوبی خنک نمی‌شوند و در نتیجه بوی سوختگی از موتور به داخل کابین خودرو منتقل می‌شود.

4. کاهش شتاب خودرو

روغن موتور به روانکاری قطعات موتور و کاهش اصطکاک بین آنها کمک می‌کند. در صورت کم بودن سطح روغن، قطعات موتور به خوبی روانکاری نمی‌شوند و این امر باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

5. سفت و محکم شدن دنده چرخ

آخرین علامتی که به شما کم کردن روغن موتور را اطلاع می‌دهد، سفت و محکم شدن دنده چرخ است. کاهش سطح روغن در موتور باعث افزایش اصطکاک میان رینگ‌ها و پیستون‌ها شده و در نهایت لرزش پیشرانه و محکم شدن دنده چرخ ماشین را در پی خواهد داشت.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، باید بلافاصله سطح روغن موتور را بررسی کنید. اگر سطح روغن پایین بود، باید آن را به حد مناسب برسانید. در صورتی که سطح روغن همچنان پایین باشد، باید علت نشتی روغن را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.

در صورتی که خودروی شما یکی از مشکلات گفته شده در این مقاله را دارد، می توانید با مکانیک سیار ارومیه تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت در محل مورد نظر شما حاضر شده و خودروی شما را بررسی کنند. کافی است با شماره موبایل 09142007905 تماس حاصل نمایید

اگر روغن خودرو کم شود چه عوارضی دارد؟

کم شدن روغن موتور یکی از مشکلات جدی خودرو است که می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور وارد کند. بنابراین، لازم است که سطح روغن موتور را به طور منظم بررسی کنید و در صورت کم بودن، آن را به حد مناسب برسانید.

1. کاهش عملکرد موتور

با کاهش سطح روغن موتور، اصطکاک بین قطعات موتور افزایش می‌یابد. این امر باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت کاهش عملکرد آن می‌شود. در این حالت، خودرو قدرت و شتاب خود را از دست می‌دهد و ممکن است در مواقعی خاموش شود.

2. افزایش مصرف سوخت

روغن موتور وظیفه دارد تا قطعات موتور را روانکاری کند. در صورت کم بودن سطح روغن، قطعات موتور به خوبی روانکاری نمی‌شوند و این امر باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می‌شود.

3. افزایش آلایندگی

روغن موتور علاوه بر روانکاری، وظیفه خنک‌کاری قطعات موتور را نیز بر عهده دارد. در صورت کم بودن سطح روغن، قطعات موتور به خوبی خنک نمی‌شوند و این امر باعث افزایش دمای موتور و در نتیجه افزایش آلایندگی می‌شود.

4. افزایش استهلاک موتور

اصطکاک بیش از حد بین قطعات موتور باعث سایش و خوردگی این قطعات می‌شود. این امر باعث افزایش استهلاک موتور و در نهایت کاهش عمر آن می‌شود

سخن پایانی

کم شدن روغن موتور یکی از مشکلات رایج خودروها است. روغن موتور وظیفه‌های مختلفی از جمله روانکاری، خنک‌کاری، کاهش اصطکاک و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات موتور را بر عهده دارد. در صورت کاهش سطح روغن موتور، این وظیفه‌ها به درستی انجام نمی‌شوند و ممکن است آسیب‌های جدی به موتور وارد شود.

به طور کلی، کم شدن روغن موتور تا حدود 2.1 تا 2.5 لیتر به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی، امری طبیعی است. این مقدار کم شدن روغن، معمولاً به دلیل تبخیر روغن موتور در اثر گرمای موتور و یا نشتی‌های بسیار کوچک روغن اتفاق می‌افتد.

نظرات و سوالات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *