بهترین روغن موتور برای 206【تیپ های مختلف】زمان تعویض!

روغن موتور نقشی حیاتی در سلامت خودرو و عملکرد صحیح آن دارد. استفاده از روغن موتور مناسب می‌تواند باعث افزایش طول عمر موتور و انتخاب نادرست آن، سبب ایجاد مشکلات جبران ناپذیر در خودرو می‌شود. 

به عنوان مالک خودروی 206، آنچه نیاز دارید اطلاعات کاملی است که شما را در انتخاب بهترین روغن موتور برای 206 کمک کند. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم ضمن بررسی روغن مناسب برای 206، از طول عمر و زمان فرا رسیدن تعویض روغن موتور خودروی خود مطلع شده و در بهترین زمان، مناسب‌ترین روغن موتور را برای خودروی 206 خود انتخاب کنید. با امداد خودرو ارومیه همراه باشید.

فهرست محتوای این صفحه

نوع روغن مناسب برای تعویض روغن 206 چیست؟

اگر سلامت خودرو و موتور آن برایتان اهمیت دارد، هر روغن موتوری را استفاده نکنید. هنگام خرید روغن موتور مناسب برای 206 حتماً باید معیارهایی را داشته باشید که شما را در انتخاب محصول مناسب یاری کنند. هنگام انتخاب بهترین روغن موتور برای 206، لازم است به سه عامل زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

شاخص گران‌روی (ویسکوزیته)

• روش ساخت: معدنی، نیمه مصنوعی، مصنوعی

• برند تولید کننده روغن موتور

علاوه بر این سه مورد، توجه به تیپ خودروی 206 نیز اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که شرکت ایران‌خودرو به عنوان تولید کنندهٔ خودروهای 206، در تیپ‌های مختلفی از این محصول پرطرفدار، موتورهای متفاوت از جمله TU3 و TU5 قرار داده است، نوع روغن انتخابی شما نیز باید با توجه به تیپ خودرو باشد. در ادامه مقاله روغن‌های مناسب برای انواع تیپ پژو 206 را به تفکیک بررسی کرده‌ایم.

شاخص گران‌روی (ویسکوزیته)

احتمالاً شما هم تا کنون، اعدادی که روی بطری روغن موتور نوشته شده‌اند را دیده‌اید؛ این اعداد نشان دهنده شاخص گران‌روی یا ویسکوزیته موتور شما هستند. در مورد این شاخص و ویسکوزیته می‌توان توضیحات بسیاری داد اما آنچه در این مطلب مهم است، مناسب‌ترین عدد شاخص گران‌روی در انتخاب بهترین روغن موتور برای 206 است:

روغن‌های تک درجه‌ای (Monograde) : درجهٔ این روغن‌ها تنها با یک عدد (مثلاً 10) نشان داده می‌شود. هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، ویسکوزیته کمتر است و روغن در دماهای پایین بهتر جریان می‌یابد.

روغن‌های چند درجه‌ای (Multigrade) : این روغن‌ها اغلب با عنوان «روغن موتور چهار فصل» نیز شناخته می‌شوند. استفاده از این روغن موتورها می‌تواند شما را از تعویض روغن 206 با تغییر فصل بی‌نیاز کند. در درجه بندی این روغن موتورها از چند عدد و یک نماد (معمولاً W) استفاده می‌شود. عددی که بعد از W می‌آید، به معنای ویسکوزیته روغن در دمای پایین و عددی که بعد از – می‌آید، نمایانگر ویسکوزیته در حداکثر دمای موتور است. برای مثال شاخص (W10-40) نشان می‌دهد که ویسکوزیته روغن موتور در دمای پایین 10 و در دمای بالا 40 است.

برای انتخاب بهترین روغن موتور 206 لازم است منطقه جغرافیایی خود را با اعداد شاخص ویسکوزیته آن تطبیق دهید؛ برای مثال اگر در یک منطقه‌ی عمدتاً سردسیر زندگی می‌کنید، توجه بیشتری روی عددی که بعد از W می‌آید داشته باشید و روغنی انتخاب کنید که در دمای پایین، ویسکوزیته کمی داشته باشد.

روش ساخت روغن موتور

به طور کلی روغن موتورها از نظر روش ساخت به سه دسته معدنی، مصنوعی و نیمه مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند. از آنجایی که خودروهای 206 در ایران هم به صورت شهری و هم بین شهری استفاده می‌شوند، هر سه نوع روغن موتور می‌توانند برای این خودروها مناسب باشند؛ مهم این است که با توجه به نوع کاربری خود، بهترین روغن موتور برای 206 را انتخاب کنید.

• روغن‌های معدنی: اگر استفاده کمی از خودروی خود دارید بیشتر اوقات آن را در پارکینگ قرار می‌دهید، از روغن‌های معدنی استفاده کنید. این روغن‌ها بسیار ارزان قیمت‌تر از دو نوع دیگر هستند و می‌توانند برای خودروی 206 شما مناسب باشند. البته باید توجه کنید که روغن‌های مینرال به دلیل معدنی بودن، تمایل کمی به تصفیه دارند؛ همچنین این روغن‌ها معمولاً نمی‌توانند به خوبی از موتور خودروی شما محافظت کنند.

روغن‌های نیمه مصنوعی: استفاده از این نوع روغن موتور برای رانندگانی که خودروی 206 اسپورت دارند یا بیشتر در شهر تردد می‌کنند، توصیه می‌شود. اگر به دنبال حفاظت بیشتر از موتور خودرو و همچنین صرفه جویی در هزینه‌های خود هستید، بهترین روغن موتور برای 206 شما، روغن‌های نیمه مصنوعی هستند. تکنولوژی ساخت این روغن‌ها ترکیبی از روغن‌های معدنی و مصنوعی است.

روغن‌های مصنوعی: روغن‌های سنتتیک یا تماماً مصنوعی نسبت به دو نوع دیگر گران‌تر هستند؛ بنابراین اگر سلامت موتور خودرو بیشتر از هزینه‌ها برایتان اهمیت دارد، بهترین روغن موتور برای 206 شما نوع مصنوعی یا سنتتیک آن خواهد بود. رانندگانی که استفاده زیاد و بین شهری از خودروی 206 خود دارند، می‌توانند با استفاده از این نوع روغن‌ها، سطح سلامت موتور خودروی خود را افزایش دهند.

در صورتی که قصد تعویض روغن خودروی خود را دارید اما فرصت این کار برایتان پیش نمی آید، می توانید با مکانیک سیار ارومیه تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت در محل مورد نظر شما حاضر شده و روغن خودروی شما را تعویض خواهند کرد. کافی است با شماره موبایل 09142007905 تماس حاصل نمایید

بهترین روغن موتورهای ایرانی و خارجی برای 206

همانطور که گفته شد، هنگام انتخاب بهترین روغن موتور برای 206، توجه به برند تولید کننده و البته تیپ خودرو بسیار اهمیت دارد. در اینجا دو سوال اصلی مطرح می‌شود: ۱- بهترین برند روغن موتور برای 206 کدام است؟ ۲- بهترین روغن موتور برای 206 در تیپ های مختلف کدام است؟

در این قسمت از مقاله به ذکر بهترین روغن ایرانی و خارجی برای انواع تیپ 206 پرداخته‌ایم:

بهترین روغن موتور برای 206

بهترین روغن موتور پژو 206 تیپ 1

اولین تیپ از خودروهای 206 که توسط شرکت ایرانخودرو تولید شد، تیپ 1 آن است. ویسکوزیته مناسب برای خودروی پژو 206 تیپ 1 می‌تواند شاخص W10-40 باشد. این شاخصی استاندارد با قابلیت عملکردی مناسب در فصول سرد و گرم سال است. برای خرید روغن موتور مناسب می‌توانید از محصولات دو شرکت ایرانی بهران و ایرانول استفاده کنید. برندهای خارجی معتبر نظیر لیکومولی، توتال و آترود نیز محصولات با کیفیتی دارند.

بهترین روغن موتور پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ 2 جزو محبوب‌ترین سری‌های این خودرو در ایران است که موتور TU3 دارد. اگر قصد انتخاب بهترین روغن موتور برای 206 تیپ 2 دارید، حتماً شاخص ویسکوزیته را ملاک مهمی برای خود قرار دهید؛ برای موتورهای TU3، بهتر است از روغن‌هایی با ویسکوزیته پایین استفاده شود. شاخص W5-40 می‌تواند مناسب باشد. همچنین می‌توان از روغن موتورهایی با شاخص ویسکوزیته W10-50 نیز استفاده کرد.

بهترین روغن موتور پژو 206 تیپ 5

و اما محبوب‌ترین مدل 206 در ایران. موتور پژو 206 تیپ 5 از نوع TU5 است و شتاب و قدرت بیشتری نسبت به مورد قبلی ارائه می‌دهد. برای محافظت هرچه بیشتر از موتور خودروی خود، بهتر است از روغن‌هایی با شاخص ویسکوزیته پایین استفاده کنید؛ برای مثال روغن‌های گرید W5-30 SN در فصول سرد سال و گریدهای W10-40 SL، W10-40 SM و W10-40 SN در فصول گرم سال می‌توانند جزو بهترین روغن موتورها برای 206 شما باشند.

بهترین روغن موتور پژو 206 تیپ 6

آخرین نسخه از خودروی 206، تیپ 6 آن است. اگر مالک یکی از این سری خودروهای 206 هستید، بهترین روغن موتور برای 206 تیپ 6 شما می‌تواند دارای شاخص‌های ویسکوزیته مقابل باشد: در فصول سرد دو شاخص W5-30 SN و W5-30 SM و همچنین شاخص‌های W10-40 SL و W10-40 SM در فصول گرم.

علائم تعویض روغن موتور 206

به عنوان یک راننده، لازم است روغن موتور خودرو را به صورت دوره‌ای عوض کنید. زمان تعویض روغن موتور بسته به نوع آن و همچنین سلامت موتور خودروی شما متغیر است. این در حالی است که علائمی وجود دارد که به شما هشدار تعویض روغن موتور را می‌دهند. مهمترین آنها عبارتند از:

  • روشن شدن چراغ موتور: هنگامی که روغن کافی در موتور نباشد، این چراغ روشن می‌شود. چراغی که شکل روغن‌دان است و کنار سایر موارد هشدار دهنده بر روی داشبورد قرار دارد. در صورتی که این چراغ حین رانندگی روشن شود، لازم است خودرو را متوقف کرده و نسبت به بررسی میزان روغن موتور اقدام کنید.
  • ایجاد صدای شدید در موتور: ویسکوزیته یا خاصیت گران‌روی در روغن موتورها باعث می‌شود تا قطعات در برخورد با یکدیگر آسیب نبینند. در صورتی که روغن موتور به حد کافی در خودروی شما نباشد، ممکن است صدای شدیدی از برخورد این قطعات با یکدیگر شنیده شود که امکان ایجاد آسیب بسیار افزایش می‌یباد.
  • روغن موتور تیره: روغن موتور باید شفاف و روشن باشد و در صورتی تیره می‌شود که طی مدت زمان طولانی، رسوبات بسیاری در آن جمع شود. برای اطلاع از زمان تعویض روغن 206 خود، حداقل ماهی یک بار رنگ روغن موتور را بررسی کنید.
  • خروج دود غلیظ در اگزوز: خارج شدن دود غلیظ از اگزوز می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اما یکی از مهمترین آنها، رسیدن زمان تعویض روغن موتور است. البته دقت کنید که به طور طبیعی بخاری نیمه شفاف از اگزوز خودروها خارج می‌شود؛ بنابراین تنها در صورت خروج دود غلیظ و تیره رنگ از اگزوز به این موضوع شک کنید.
  • طی کردن مسافت طولانی: روغن‌ها بسته به نوع و کیفیت محصولی خود، یک محدوده مشخص برای مسافت طی شده دارند. برای مثال ممکن است یک نوع روغن موتور با طی کردن 5000 کیلومتر نیاز به تعویض پیدا کند. در ادامه مقاله به توضیح مفصل‌تر این مورد پرداخته‌ایم.

عمر مفید و زمان تعویض روغن موتور 206

همانطور که گفته شد، نمی‌توان به طور دقیق عمر مفید روغن موتور را بیان کرد؛ این در حالی است که معمولاً روغن موتور 206 را در هر 5000 تا 6000 کیلومتر مسافت طی شده باید تعویض کرد. نوع خودرو، سال تولید آن، میزان سلامت موتور، نوع رانندگی و نوع روغن موتور در افزایش یا کاهش طول عمر روغن موتور دخیل هستند.

جمع بندی و سخن پایانی

خودروی 206 یکی از پرطرفدار ترین خودروها در ایران می باشد که اگر روغن موتور مناسب را برای آن انتخاب نکنید، میتواند موجب آسیب جدی به موتور ماشین شما شود.

ما در  این مطلب از امداد خودرو ارومیه سعی کردیم بهترین روغن موتور برای 206 را برای شما معرفی کنیم، و چند نمونه روغن موتور مناسب برای تیپ های مختلف خودروی 206 نام ببریم.

ما در مجموعه امداد خودرو ارومیه، آماده ایم که تمامی مشکلات خودرو شما را در محل مورد نظر شما حل کنیم. اکیپ ما با تجهیزات و لوازم یدکی کامل، در محل خودرو شما حاضر خواهند شد و در همانجا نیز به تعمیر خودروی شما خواهند پرداخت. کافی است با شماره تلفن 09142007905 تماس حاصل نمایید

نظرات و سوالات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *