8 علت کم شدن روغن موتور پراید【همراه راه حل】+ویدیو!

کم شدن روغن موتور علاوه بر افزایش هزینه‌ها، می‌تواند باعث صدمات جبران ناپذیر به موتور خودرو شود؛ چرا که روغن موتور می‌تواند حرکت، انتقال و ارتباط بخش‌های مختلف موتور را روان کرده و از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری کند.

 ممکن است به دنبال علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4 خود باشید؛ جای اشتباهی نیامده‌اید! در این مقاله تمام علل کم شدن روغن موتور پراید را بررسی کرده‌ایم. پس از مطالعه این مقاله می‌توانید علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4 خود را پیدا کرده و مشکل مربوطه را با کمترین هزینه حل کنید. با امداد خودرو ارومیه همراه باشید

فهرست محتوای این صفحه

علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4

همانطور که گفته شد، کم شدن سطح روغن موتور خودرو می‌تواند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر شود. به عنوان یک راننده‌ی خوب، لازم است به طور دوره‌ای سطح روغن موتور خودرو را چک کنید و به علل کم شدن روغن موتور توجه داشته باشید؛ در ادامه مهمترین آنها را ذکر کرده‌ایم:

نشت روغن موتور از پراید

باید به این نکته توجه کنید که نشتی روغن در خودرو انواع مختلفی دارد: نشتی روغن هیدرولیک، نشتی روغن ترمز، روغن‌ریزی گیربکس و نشت روغن موتور. در اینجا فقط به نشت روغن موتور از پراید می‌پردازیم.

به محض اینکه موتور خودرو روشن می‌شود، برای روانکاری قطعات، اویل پمپ روغن موتور را به فشار زیادی از طریق مسیرهای رفت در کانال‌های ارتباطی پمپ می‌کند. این فشار زیاد باعث می‌شود تا در صورت وجود کوچک‌ترین حفره در مسیر، روغن موتور به سادگی نشت پیدا کند. بنابراین اگر در زیر موتور خودرو لکه‌های روغن می‌بینید، به دنبال علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4 خود باشید. در اینجا مهمترین علل نشت روغن موتور آورده شده است:

  • گرفتگی فیلتر روغن: نشتی به دلیل مشکلات در فیلتر روغن از شایع‌ترین اتفاقاتی است که گریبان رانندگان بسیاری را می‌گیرد. تعویض به موقع فیلتر روغن می‌تواند از رخ دادن این مشکل جلوگیری کند.
  • آسیب دیدگی واشر سرسیلندر
  • خرابی کاسه نمد، پیستون، میل لنگ و میل سوپاپ

گرفتگی فیلتر روغن از علت های کم کردن روغن

مشکلات در آب بندی و سوپاپ‌ها

مشکلات آب بندی در سوپاپ‌ها می‌توانند علت کم شدن روغن موتور در پراید یورو 4 یا اصولاً هر خودروی دیگری باشند. این مورد جزو قسمت بالایی (نشت روغن موتور از پراید) است اما اطلاعات کامل‌تری درباره آن بخوانیم؛‌ به طور کلی مشکلات مربوط به آب بندی و سوپاپ‌ها که باعث ایجاد نشتی روغن موتور می‌شوند عبارتند از:

شل بودن پیچ کارتل: شل بودن پیچ تخلیه روغن یکی از رایج‌ترین علل نشتی روغن موتور است. همچنین خرابی واشرها یا شل بودن سایر پیچ‌هایی که در مسیر کانال‌های رفت و برگشت روغن موتور قرار دارند، باعث نشتی روغن موتور می‌شوند.

  • آسیب دیدگی لوله‌های انتقال روغن موتور: با گذشت زمان ممکن است لوله‌هایی که وظیفه انتقال روغن موتور به سایر بخش‌ها را دارند، دچار پوسیدگی شده و مقاومت آنها در برابر فشار گذر روغن موتور کم شود. اینجاست که نشتی از محل آسیب دیدگی لوله‌ها اتفاق می‌افتد.

در صورتی که خودروی شما یکی از مشکلات گفته شده در این مقاله را دارد، می توانید با مکانیک سیار ارومیه تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت در محل مورد نظر شما حاضر شده و خودروی شما را بررسی کنند. کافی است با شماره موبایل 09142007905 تماس حاصل نمایید

روغن سوزی

یک علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4، روغن سوزی خودرو است؛ این همان اتفاقی است که اغلب ما با دیدن دود آبی که از اگزوز خارج می‌شود، یاد آن می‌افتیم. از آنجایی که روغن موتور عمر مفید مشخصی دارد، استفاده از آنها نیز محدود است و معمولاً برای پراید این محدوده بین 3 تا 5 هزار کیلومتر است؛ یعنی بسته به روغن انتخابی، عمر مفید آن می‌تواند در این بازه باشد.

در صورتی که روغن موتور بیش از حد بسوزد، رقیق شده و دیگر ویژگی‌های محافظتی پیشین را نخواهد داشت؛ اینجاست که خودروی شما مستعد آسیب می‌شود.

استفاده از روغن نامناسب

روغن موتور بی کیفیت قیمت ارزانی دارد اما می‌تواند احتمال بروز مشکلات متعدد را در خودروی شما افزایش دهد. روغن‌هایی که کیفیت کافی ندارند، راندمان خودرو را کاهش داده و زود تبخیر شده یا می‌سوزند. همچنین می‌توانند علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4 شما باشند.

تبخیر طبیعی مایعات موجود در روغن

روغن موتور مخلوطی از روغن پایه و سایر افزودنی‌هاست که شرکت‌ها برای افزایش کارایی و عمر روغن موتور به آن اضافه می‌کنند. در دمای بالای موتور، این مایعات تبخیر می‌شوند؛ بنابراین بخشی از حجم روغن موتور به طور گریز ناپذیری از طریق تبخیر ناپدید می‌شود.

 بنابراین اگر به دنبال علت کم شدن روغن موتور در پراید یورو 4 خود هستید، این موضوع را مد نظر قرار دهید که میزان کاهش روغن موتور اهمیت دارد و اگر خیلی کم است، می‌تواند طبیعی باشد. میزان طبیعی کاهش روغن موتور برای پراید با موتور یورو 4 حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ سی سی در هر ۱۰۰۰ کیلومتر است.

رانندگی با دور موتور بالا

سبک رانندگی نادرست باعث ایجاد مشکلات متعددی در موتور خودرو می‌شود. اگر شما اغلب مواقع با دور موتور بالا رانندگی می‌کنید، احتمالاً باید منتظر یک روغن ریزی حسابی در پرایدتان باشید. در دور موتور بالا شاهد فعالیت شدیدتر اجزای موتور هستیم؛

 بنابراین موتور مجبور است روغن را با فشار بیشتری به سایر قسمت‌های خودرو پمپاژ کند. این افزایش فشار در واشرها و پیچ‌های کانال روغن موتور نیز ایجاد می‌شود و همین موضوع شانس روغن ریزی را افزایش می‌دهد.

رانندگی با دور موتور بالا

چسبندگی سوپاپ‌ها

یکی از مشکلاتی که مکانیک‌ها را هم اذیت می‌کند، چسبندگی سوپاپ‌های موتور است. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و به راحتی قابل تشخیص نیست. چسبندگی سوپاپ‌‌ها می‌تواند اختلالات زیادی در خودرو و کارکرد آن ایجاد کنند که یکی از مهمترین آنها کم شدن روغن موتور است.

دمای بالاتر از حد معمول در موتور

افزایش دما در موتور به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ از تغییرات آب و هوایی و محیطی گرفته تا مشکلات بخش‌های حیاتی خودرو. این موضوع می‌تواند به عنوان علت کم شدن روغن موتور در پراید یورو 4 شما شناخته شده و باعث تبخیر بیش از حد روغن و کاهش حجم آن شود. همچنین افزایش دما در موتور خودرو باعث روان شدن بیش از حد روغن موتور شده و نشت روغن را آسان‌تر می‌کند.

سوالات متداول

در بررسی علت کم شدن روغن موتور پراید یورو 4، باید توجه کنید که موتور خودروی شما دقیقاً چه میزان روغن از دست داده است. همانطور که گفته شد، از دست دادن روغن به اندازه‌ای مجاز است که به دنبال اتفاقات طبیعی مثل تبخیر مایعات روغن بر اثر حرارت موتور یا سوختن عادی آن طی احتراق معمولی که در موتور اتفاق می‌افتد باشد.

خوشبختانه موتورهای یورو 4 نسبت به انواع یورو 2، انژکتوری و کاربراتی، سطح کمتری از روغن خود را از دست می‌دهند. در خودروهای پراید با موتور یورو 4 معمولاً هر 1000 کیلومتر حدود 100 الی 200 سی سی کم شدن روغن موتور را تجربه می‌کنید؛ این یک موضوع طبیعی و عادی است. اما مقدار مجاز کم شدن روغن موتور در خودرهای پراید یورو 4 بین 200 تا 250 سی سی در هر 1000 کیلومتر است. بدیهی است که افزایش این میزان می‌تواند هشداری برای شما باشد.

متاسفانه در خودروهای پراید، سیستم نمایش میزان روغن موتور تعبیه نشده است؛‌ بنابراین باید سطح روغن موتور را به صورت دستی بررسی کنید. برای این کار، مراحل زیر را پیگیری کنید:

  • ابتدا خودرو را روشن کرده و چند دقیقه بعد، آن را خاموش کنید.
  • یک دستمال بدون پُرز بردارید پس از گذشت ۵ دقیقه، گیج روغن خارج کرده و با آن پاک کنید. سپس گیج روغن موتور را به محفظه خود باز گردانید.
  • پس از چند ثانیه دوباره گیج روغن را بردارید و درجات روی آن را بررسی کنید.
  • اگر روغن به سطح Max نرسیده باشد، لازم است مقداری روغن موتور اضافه کنید. در صورتی که سطح روغن موتور همچنان روی Max قرار دارد، وضعیت خوب است.

جمع بندی و سخن پایانی

یکی از مشکلاتی که رانندگان خودرو پراید یورو4  با روبرو می  شوند کم کردن روغن موتور  می باشد. این مشکل تا یک مقدار  100 تا 200 سی سی در هر 1000 کیلومتر عادی می باشد اما بیشتر از این مقدار غیرعادی بوده و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

ما در  این مطلب از امداد خودرو ارومیه سعی کردیم علت کم کردن روغن موتور پراید یورو 4 را برای شما توضیح داده و مهم ترین عوامل این مشکل را بیان کنیم،همچنین روش تشخیص کم شدن روغن موتور را بیان کردیم.

ما در مجموعه امداد خودرو ارومیه، آماده ایم که تمامی مشکلات خودرو شما را در محل مورد نظر شما حل کنیم. اکیپ ما با تجهیزات و لوازم یدکی کامل، در محل خودرو شما حاضر خواهند شد و در همانجا نیز به تعمیر خودروی شما خواهند پرداخت. کافی است با شماره تلفن 09142007905 تماس حاصل نمایید

نظرات و سوالات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *