با پاره شدن تسمه تایم، چه اتفاقی می افتد؟ + راهکار!

با پاره شدن تسمه تایم، چه اتفاقی می افتد؟ در این مقاله از امداد خودرو ارومیه، قصد داریم برای شما توضیح دهیم که وقتی تسمه تایم خودروی شما پاره می شود چه اتفاقی می افتد و چه عواملی باعث می شوند که تسمه تایم دچار پارگی شود و همچنین ساده ترین روش تشخیص پارگی تسمه تایم را نیز برای شما بازگو میکنیم. با ما همراه باشید.

فهرست محتوای این صفحه

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایمینگ نوعی تسمه دندانه دار است که در داخل پیشرانه خودرو قرار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، برای زمان بندی در موتور استفاده می‌شود. تسمه تایم عمر مشخصی دارد؛ بنابراین به عنوان یک راننده حرفه‌ای، لازم است میزان سلامت آن را به طور دوره‌ای بررسی کنید.

 به طور معمول، رانندگان بعد از خرید خودروی جدید، اقدام به تعویض تسمه تایم می‌کنند؛ این عمل برای محکم کاری‌ست تا اگر احیاناً عمر تسمه تایم تمام شده باشد، از بروز حادثه جلوگیری شود.

یکی از خدمات امداد خودرو ارومیه، تعویض تسمه تایم خودروی شما در محل مورد نظر شما است. در صورتی که تسمه تایم خودروی شما دچار پارگی شده و نیاز به تعویض فوری آن است، کافی است با شماره 09142007905 تماس حاصل نمایید.

وظیفه تسمه تایم چیست؟

گرچه ممکن است تسمه تایم عضوی ساده از موتور به نظر برسد اما وظیفه‌ای بسیار مهم دارد. تسمه تایم با متصل کردن میل لنگ به میل سوپاپ‌ها (میل بادامک)، زمان بندی حرکت سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند. 

به بیان دیگر، میل لنگ از طریق اتصال ایجاد شده توسط تسمه تایم، میل بادامک را حرکت می‌دهد؛ میل بادامک هم سوپاپ‌ها که عموماً در سرسیلندر قرار دارند، را حرکت می‌دهد. در صورتی که عملکرد تسمه تایم دچار مشکل شده یا حادثه پاره شدن تسمه تایم رخ دهد، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مختل شده و اشکالات جدی در موتور خودرو به وجود می‌آید.

تسمه تایم

به دلیل وجود دندانه در تسمه تایم و همچنین حساسیت آن در پیشرانه خودرو، نصب آن به مراتب سخت‌تر از سایر تسمه‌ها است. چنانچه یک یا چند دندانه از تسمه تایم جا به جا شود یا به طور صحیح در محل خود قرار نگیرد، عملکرد پیشرانه خودرو مختل شده و امکان ایجاد آسیب جدی در موتور خودرو وجود دارد.

عواملی که باعث پارگی تسمه تایم می‌شود

عملکرد تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است؛ مثلاً شرکت فورد اعلام کرده است که تسمه تایم محصولاتش در هر ۱۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. این در حالیست که طول عمر تسمه تایم به طور عمومی ۶۰ هزار کیلومتر است. البته شیوه رانندگی و عوامل جغرافیایی نیز می‌توانند باعث پاره شدن تسمه تایم شوند؛ بنابراین عوامل زیادی باعث این رخداد خواهند شد که مهمترین آنها عبارتند از:

رانندگی با دور موتور بالا

اگر شما هم مانند بسیاری عادت به رانندگی با دور موتور بالا دارید، لازم است تجدید نظر کنید. رانندگی پرگاز می‌تواند باعث کاهش طول عمر تسمه تایم خودرو و پارگی آن شود. در دور موتور بالا، تنش موتور به شدت افزایش می‌یابد و فشار زیادی به اجزای پیشرانه‌ی خودرو وارد می‌شود. 

میزان چرخش تسمه تایم و فشار روی آن با افزایش دور موتور، بالا می‌رود و امکان پارگی را چند برابر می‌کند. به همین دلیل، اکثر موارد پارگی تسمه تایم ناشی از رانندگی پرگاز و با دور موتور بالا است.

رانندگی پرگاز

رانندگی با دنده مُرده

اصطلاح دنده مرده به حالتی اطلاق می‌شود که سرعت حرکت خودرو بسیار کمتر از مینیمم سرعتی است که شماره دنده فراهم می‌کند. برای مثال اگر با دنده ۳ مجبور به کاهش سرعت شده و به دنده ۲ معکوس نکشید، در سرعت کم با دنده مرده حرکت خواهید کرد. 

در این حالت است که برای رسیدن به سرعت دلخواه مجبورید پدال گاز را بیشتر فشار دهید و همین اتفاق کافیست تا تنش بسیار زیادی در موتور خودرو ایجاد شود. اگر نمی‌خواهید پاره شدن تسمه تایم را تجربه کنید، با دنده‌ای که کاملاً مناسب سرعت لحظه‌ای اتومبیل شماست حرکت کنید.

دنده معکوس اشتباه

ممکن است به دلیل عدم تجربه یا حواس پرتی، دنده معکوس اشتباه بکشید؛ مثلاً در سرعت بالا از دنده ۴ به ۲ بروید. در این حالت فشار زیادی به موتور وارد می‌شود و تسمه تایم را مستعد پارگی یا آسیب می‌کند. اشتباهی رایج که اغلب رانندگان کم تجربه مرتکب آن می‌شوند، دنده معکوس از ۵ به ۳ است که باعث ایجاد تنش زیادی در تک تک اجزای موتور می‌شود.

آسیب به بلبرینگ تایم

یکی از قطعات مصرفی مرتبط با تسمه تایم، بلبرینگ تایم است. این قطعه توسط تسمه تایم حرکت می‌کند و طول عمر مشخصی دارد؛ معمولاً هر ۱۰۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود. آسیب دیدگی بلبرینگ تایم می‌تواند باعث خروج تسمه تایم از محل درست خود یا پارگی آن شود؛ بنابراین لازم است در زمان مقرر، این قطعه مهم تعویض شود.

 از آنجایی که طول عمر تسمه تایم به طور متوسط ۶۰ هزار کیلومتر است، این اختلاف ممکن است رانندگان را کمی گیج کند و زمان تعویض بلبرینگ تایم برای آنها قابل تشخیص نباشد. توصیه می‌شود همراه با تعویض تسمه تایم، بلبرینگ تایم را هم تعویض کنید. معمولاً بعد از خرید خودروی جدید، هر دوی این قطعات تعویض می‌شوند.

پاره شدن تسمه دینام

عمر تسمه دینام کمتر از تسمه تایم است؛ حدود ۲۰ هزار کیلومتر. تعویض به موقع آن برای هر راننده‌ای اهمیت دارد؛ چرا که پارگی تسمه دینام هم می‌تواند منجر به ایجاد اختلال و آسیب‌های جدی در موتور خودرو شود. تسمه دینام ارتباطی با تسمه تایم خودرو ندارد اما در صورت پارگی، قطعات آن پرتاب شده و احتمال برخورد با تسمه تایم و پارگی آن وجود دارد. برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم هم که شده، لازم است که تسمه دینام را به طور دوره‌ای تعویض کنید.

نشتی روغن هیدرولیک و روغن موتور

نشت روغن از خودرو یک مشکل بالقوه است که می‌تواند ناشی از اختلالات و آسیب‌های فیزیکی به بخش‌های مختلف خودرو باشد. اگر روغن موتور یا روغن ترمز نشتی داشته و روی تسمه تایم بریزد، آن را مستعد پارگی می‌کند. مواد موجود در روغن موتور و هیدرولیک باعث چرب شدن و آسیب دیدگی تسمه تایم می‌شود.

نصب نادرست تسمه تایم

همانطور که گفته شد، نصب تسمه تایم به دلیل وجود دندانه‌های زیاد، حساسیت بالایی دارد و اگر یکی از دندانه‌ها در مکان خود قرار نگیرند، تسمه تایم در اولین گردش از دور خارج خواهد شد. در انتخاب مکانیک و تعمیرکار خودروی خود دقت کافی را به خرج دهید؛ چرا که مراجعه به تعمیرکاران نامتخصص و بی تجربه می‌تواند در هزینه، زمان شما و سلامت خودرو تاثیر جدی بگذارد. 

تعمیرکاران حرفه‌ای دقیقاً می‌دانند که تسمه تایم را به چه میزان سفت کنند و دندانه‌های آن را چگونه در محل مناسب خود قرار دهند.

پاره شدن تسمه تایم چه خطری برای خودرو دارد؟

عواقب پاره شدن تسمه تایم خودرو می‌تواند به مراتب بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌کنید. همانطور که گفته شد، این قطعه لاستیکی به ظاهر کم اهمیت است اما وظیفه بسیار مهمی در پیشرانه خودرو دارد. 

با پاره شدن تسمه تایم، سوپاپ‌ها باز نشده و در جای خود باقی می‌مانند. در زمان حرکت خودرو، پیستون‌ها که با سرعت بالا در حرکت‌اند، برخوردهای متعدد و مخرب با سوپاپ‌های باز نشده را تجربه خواهند کرد. این موضوع باعث کج شدن سوپاپ‌ها، آسیب جدی به پیستون‌ها، کج شدن شاتون و… می‌شود. برخی دیگر از عواقب پاره شدن تسمه تایم خودرو:

ایجاد مشکلات متعدد در میل لنگ

• آسیب به بلوکه سیلندر خودرو

• آسیب دیدن سرسیلندر

 

پاره شدن تسمه تایم چه علائمی دارد؟

تسمه تایم معمولاً حین رانندگی پاره می‌شود. اگرچه پارگی تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است اما معمولاً پس از پاره شدن تسمه تایم، خودرو خاموش می‌شود. در اینجا به بیان برخی از علائم اختلال در عملکرد تسمه تایم و به دنبال آن حرکت نادرست پیستون‌ها و سوپاپ‌های خودرو پرداخته‌ایم:

آسیب فیزیکی: بازرسی بصری تسمه تایم می‌تواند ما را از آسیب دیدگی یا سلامت آن مطمئن کند. در صورتی که خراش، بریدگی یا پوسیدگی در تسمه تایم خودرو مشاهده شود، نیازمند تعویض آن خواهید بود.

صدای تیک تاک از موتور: اگر تایمینگ موتور تنظیم نباشد، هنگام حرکت صداهایی شبیه به تیک تاک از موتور شنیده خواهد شد.

لرزش زیاد: لرزش غیر طبیعی و ناگهانی خودرو می‌تواند نشان از عدم سلامت تسمه تایم داشته باشد.

خروج دود زیاد از اگزوز: احتراق صحیح در موتور، وابستگی زیادی به تایمینگ سوپاپ‌ها دارد.

صدای ناهنجار: صدایی مانند برخورد دو آهن با یکدیگر. حین حرکت ممکن است این صدا را بشنوید که احتمالاً به دلیل برخورد سوپاپ‌ها به پیستون رخ می‌دهد.

خاموش شدن ناگهانی خودرو (این مورد را در ادامه به تفصیل بررسی کرده‌ایم.)

 

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، چگونه متوجه بشیم؟

برای تست پارگی تسمه تایم خودرو، یک روش بسیار ساده وجود دارد تا از خسارت چند میلیونی جلوگیری شود. خودرو را در دنده یک گذاشته و آن را هُل دهید. اگر خودرو حرکت کرد، یعنی تسمه تایم پاره شده است؛ اگر خودرو حرکت نکرد به این معناست که تسمه تایم سالم است. در صورت پاره شدن تسمه تایم، به هیچ عنوان استارت نزنید و تنها با یدک کش تماس بگیرید.

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم؟

همانطور که گفته شد، تعویض تسمه تایم باید در زمان مشخص و به طور دوره‌ای صورت گیرد. این بستگی به عمر مفید تسمه تایم و همچنین نحوه استفاده از موتور خودرو دارد. اگر هنگام بازرسی فیزیکی، متوجه ایجاد آسیب، پارگی یا از بین رفتن دندانه‌های تسمه تایم شدید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

جمع بندی و سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ این سوال که “با پاره شدن تسمه تایم، چه اتفاقی می افتد؟” را شرح داده و علائم پارگی تسمه تایم  و روش تشخیص پارگی آن را توضیح دهیم. شما به عنوان یک راننده حرفه ای باید مواردی که باعث کاهش عمر تسمه تایم خودرو می شود را بدانید و آن ها را رعایت کنید تا از وارد شدن خسارت جدی به خودروی خود جلوگیری کنید.

ما در مجموعه امداد خودرو ارومیه، آماده ایم که تمامی مشکلات خودرو شما را در محل مورد نظر شما حل کنیم. اکیپ ما با تجهیزات و لوازم یدکی کامل، در محل خودرو شما حاضر خواهند شد و در همانجا نیز به تعمیر خودروی شما خواهند پرداخت. کافی است با شماره تلفن 09142007905 تماس حاصل نمایید

نظرات و سوالات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *