وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم؟

وقتی باتری ماشین خالی می‌شود چکار کنیم؟ در این مقاله از امداد خودرو ارومیه، روش ها و راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل و روشن کردن خودرویی که باتری خالی کرده است ارائه خواهیم کرد، همچنان راهکارهایی برای جلوگیری از خالی شدن باتری نیز ارائه خواهیم داد.با ما همراه باشید.

هنگام خالی شدن باتری خودرو می‌توان از چند روش برای شارژ آن استفاده کرد. اگر دسترسی به یک باطری دیگر داشته باشید، می‌توانید باطری خودرو را با استفاده از کابل‌های جریان مستقیم به باطری دیگر وصل کرده و با روشن کردن ماشین دیگر، باطری خودرو را شارژ کنید.

همچنین می‌توان از دینام خودرو برای شارژ باطری استفاده کرد. در این روش، با روشن کردن موتور خودرو، دینام باطری را شارژ می‌کند. همچنین می‌توان از شارژر باتری استفاده کرد. برای استفاده از شارژر باتری، کافی است دستگاه را به برق وصل کرده و دو گیره آن را به سر منفی و مثبت باطری متصل کرد.

همچنین می‌توان از شارژرهای خانگی یا قابل‌حمل نیز استفاده کرد. در هر صورت، باید از راهنمایی‌های تولید کننده یا دستگاه استفاده شود تا بهترین نتیجه را به دست آورد

فهرست محتوای این صفحه

نشانه های خالی شدن باتری خودرو

علائم خالی شدن باطری خودرو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استارت نمی‌خورد: وقتی باطری خودرو خالی می‌شود، ممکن است نتوانید موتور را روشن کنید و استارت نخورد.
  • کندی یا اختلال در روند موتور: باطری خالی ممکن است باعث کندی یا اختلال در روند موتور شود.
  • صداهای نامعمول: هنگام استارت زدن، ممکن است صداهای نامعمولی مانند کلیک کردن بشنوید.
  • عدم روشن شدن خودرو در هوای سرد: در هوای سرد، باطری خالی ممکن است منجر به عدم روشن شدن خودرو شود.
  • عملکرد نامنظم: باطری خالی ممکن است منجر به عملکرد نامنظم خودرو شود.

این علائم می‌توانند نشان دهنده خالی شدن باطری خودرو باشند. در صورت بروز چنین علائمی، می‌توانید با استفاده از یک شارژر باتری یا دینام خودرو، باطری را مجدداً شارژ کنید.

یکی از خدمات امداد خودرو ارومیه، ارسال کارشناس برق خودرو به همراه باطری مناسب خودرو به محل مورد نظر شماست. در صورتی که می خواهید باتری خودرو شما در محل تعویض گردد، کافی است با شماره 09142007905 تماس حاصل نمایید.

چطور بفهمیم مشکل از دینام نیست؟

برای متوجه شدن اینکه آیا مشکل از دینام خودرو است یا باطری خالی شده است، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بررسی نور چراغ‌ها: اگر چراغ‌ها به شدت کم یا پرنور هستند، احتمالاً مشکل از باطری است نه دینام.
  • استفاده از آمپرمتر: با استفاده از آمپرمتر می‌توانید جریان خروجی دینام را اندازه‌گیری کرده و متوجه شوید که آیا دینام به درستی جریان الکتریکی تولید می‌کند یا خیر.
  • بررسی ولتاژ: با استفاده از یک ولت‌ متر می‌توانید ولتاژ خروجی دینام را اندازه‌گیری کرده و متوجه شوید که آیا ولتاژ به مقدار مناسب است یا خیر.
  • مشاهده علائم دیگر: علائم دیگری مانند صداهای نامعمول یا عملکرد نامنظم موتور نیز می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگر باشد که ممکن است از دینام یا سیستم الکتریکی خودرو باشد.

با انجام این اقدامات، می‌توانید متوجه شوید که آیا مشکل از دینام خودرو است یا باطری خالی شده است.

امداد باتری در ارومیه
امداد خودرو ارومیه

عوامل دخیل در خالی شدن باتری خودرو

عوامل مختلفی می تواند باعث خالی شدن باتری خودرو گردد که در زیر مهمترین این موارد را بررسی می کنیم:

برق دزدی یا تخلیه ی بار الکتریکی در اتومبیل

برق دزدی یا تخلیه بار الکتریکی می‌تواند باعث خالی شدن باطری خودرو شود. برق دزدی ماشین ممکن است به دلایل مختلفی از جمله وجود اشکال در سیستم الکتریکی ماشین، مانند کویل و وایر شمع، رادیو، سیستم پخش خودرو، دزدگیر و سیستم قفل مرکزی رخ دهد.

 این مشکل می‌تواند منجر به تخلیه باتری شود. همچنین تخلیه بار الکتریکی ناشی از عواملی مانند خوردگی و سولفاته شدن باتری، نقص در سیستم الکتریکی یا باتری، عدم استفاده منظم از خودرو، عادات بد رانندگی و قدیمی بودن باتری نیز می‌تواند باعث خالی شدن باطری خودرو شود. 

برای تشخیص دقیق علت خالی شدن باطری، ممکن است نیاز به بررسی توسط یک تکنسین متخصص باشد.

برق دزدی یا تخلیه ی بار الکتریکی در اتومبیل

دینام خودرو یکی از اجزای حیاتی در سیستم الکتریکی خودرو است که وظیفه تأمین انرژی برای اجزای الکتریکی خودرو و شارژ باتری را بر عهده دارد. معیوب بودن دینام می‌تواند منجر به خالی شدن باطری خودرو شود.

 اگر دینام دچار اختلال شود یا عملکرد صحیح خود را انجام ندهد، شارژ باتری کافی انجام نمی‌شود و در نتیجه باطری خالی می‌شود. همچنین دیودهای معیوب در دینام می‌توانند باعث شارژ ناکافی یا نامناسب باتری شوند که منجر به خالی شدن باطری می‌شود.
. بنابراین، مراقبت و نگهداری منظم از دینام خودرو و بررسی دقیق آن توسط یک تکنسین متخصص می‌تواند از خالی شدن ناگهانی باطری خودرو جلوگیری کند.

روشن ماندن چراغ های خودرو

معیوب بودن دینام خودرو یکی از اجزای حیاتی در سیستم الکتریکی خودرو است که وظیفه تأمین انرژی برای اجزای الکتریکی خودرو و شارژ باتری را بر عهده دارد. اگر دینام دچار اختلال شود، یا عملکرد صحیح خود را انجام ندهد، شارژ باتری کافی انجام نمی‌شود و در نتیجه باطری، خودرو را روشن نمی کند.

این می‌تواند بسیار ناامید کننده باشید. اگر به طور تصادفی چراغ ماشین خود را روشن بگذارید چه اتفاقی می افتد؟ باتریهای خودرو طوری طراحی نشده اند که سیستمهای خودروی شما را برای مدت طولانی و بدون شارژ مجدد، روشن نگه دارند.

باتری های خودرو تنها زمانی میتوانند شارژ خود را حفظ کنند که به صورت مرتب، توسط دینام خودرو، شارژ شوند.

اکسید شدن کابل های متصل به باتری

اکسید شدن کابل‌های متصل به باتری می‌تواند باعث افزایش مقاومت الکتریکی در مسیر جریان و شارژ ناکافی یا نامناسب باتری شود. این اکسیداسیون معمولاً در نقاط اتصال کابل‌ها به باتری رخ می‌دهد و باعث کاهش کارایی شارژ و دیسشارژ باتری می‌شود. 

این مشکل می‌تواند منجر به خالی شدن زودرس باتری گردد. برای جلوگیری از این مشکل، مراقبت و نگهداری منظم از کابل‌ها و نقاط اتصال آن‌ها به باتری الزامی است. همچنین استفاده از کابل‌های با کیفیت و انجام منظم بازرسی و تعویض کابل‌ها در صورت نیاز می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند.

تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در خالی شدن باطری خودرو مطرح شود. به طور خاص، در شرایط آب و هوایی سرد، عملکرد باطری خودرو ممکن است کاهش یابد.

 در هوای سرد، ری اکشن‌های شیمیایی درون باطری کندتر انجام می‌شود و انرژی لازم برای شارژ باطری کمتر می‌شود که می‌تواند منجر به خالی شدن زودرس باطری شود.

 همچنین، در شرایط آب و هوایی گرم، تبخیر آب در باطری افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به کاهش سطح مایع الکترولیتی در باطری و در نتیجه کاهش عملکرد باطری شود. بنابراین، تغییرات آب و هوایی می‌تواند به عنوان یک عامل مهم در خالی شدن باطری خودرو مطرح شود.

راهکارهایی در راستای جلوگیری از خالی شدن باتری خودرو

برای اینکه از خالی شدن باتری خودرو جلوگیری کنید، می توانید راهکارهای زیر را در این راستا انجام دهید:

  • خنک نگه‌داشتن باتری خودرو در تابستان
  • تمیز نگه‌داشتن باتری خودرو
  • جدا کردن باتری در صورت استفاده نکردن از ماشین
  • خاموش کردن سوییچ
  • طولانی کردن مدت رانندگی
  • گرفتن پدال کلاچ موقع استارت زدن
  • بررسی زود هنگام باتری
  • بهینه سازی خودرو
  • بهره گیری کمتر از تجهیزات الکتریکی ضافی مانند ساب ووفر

طریقه ی بررسی وضعیت سلامت باتری

برای بررسی وضعیت سلامت باتری خودرو، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بررسی ولتاژ: با استفاده از یک ولت‌متر، می‌توانید ولتاژ باطری را اندازه‌گیری کرده و وضعیت شارژ آن را بررسی کنید. ولتاژ مناسب برای یک باطری خودرو حدود 12.6 ولت است.
  • بررسی جریان: با استفاده از یک آمپرمتر، می‌توانید جریان خروجی باطری را اندازه‌گیری کرده و وضعیت شارژ آن را بررسی کنید. جریان مناسب برای یک باطری خودرو بسته به اندازه و وضعیت آن متغیر است.
  • بررسی ظاهری: بررسی ظاهری باطری شامل بررسی نشتی، زنگ زدگی یا سیاه شدن سطح باطری می‌شود. این علائم ممکن است نشان‌دهنده وضعیت نامناسب باطری باشند.
  • بررسی علائم: علائمی مانند استارت نخوردن خودرو، کم نور شدن چراغ‌ها و عملکرد نامنظم الکتریکی می‌توانند نشان‌دهنده وضعیت نامناسب باطری باشند.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید وضعیت سلامت باطری خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز، اقدام به تعویض یا شارژ مجدد باطری نمایید.

روش‌های روشن کردن خودرو با باتری خالی

در صورتی که باطری خودرو شما خالی شده است و از این مورد اطمینان کامل دارید، می توانید از راهکارهای زیر برای روشن کردن خودرو خود استفاده کنید:

استفاده از جامپ استارتر برای روشن کردن ماشینی که باطری خالی کرده است

برای روشن کردن یک خودرو با باطری خالی، می‌توان از جامپ استارتر استفاده کرد. این وسیله قابل حمل، امکان شارژ باطری خودرو را فراهم می‌کند.

برای استفاده از جامپ استارتر، کافی است آن را به باطری خودرو متصل کرده و ماشین خود را استارت بزنید. این روش می‌تواند به عنوان یک راه حل موثر برای روشن کردن خودرو با باطری خالی مورد استفاده قرار گیرد.

باطری به باطری کردن خودرو

یکی دیگر از روش های روشن کردن خودرویی که باطری خالی کرده است، استفاده از روش باطری به باطری است. 

اگر نمی دانید چگونه باید باتری به باتری انجام دهید، می توانید با بخش باطری سازی سیار  در امداد خودرو ارومیه تماس بگیرید تا همکاران ما در اسرع وقت در محل حاضر شده و این کار را برای شما انجام دهند. علاوه بر این می توانید ویدیوی زیر را هم تماشا کرده و از این آموزش برای باتری به باتری کردن خودرو استفاده کنید.

شارژ کردن باطری

برای شارژ کردن باطری، می‌توانید از شارژر باتری استفاده کنید. ابتدا باطری خودرو را از خودرو جدا کنید و سپس کابل‌های مثبت و منفی شارژر را به قطب‌های مثبت و منفی باطری متصل کنید.

سپس شارژر را به برق وصل کنید و منتظر بمانید تا باطری شارژ شود. برای شارژ کردن باطری به صورت کامل، معمولاً حدود چند ساعت زمان نیاز است. پس از شارژ کامل باطری، کابل‌های شارژر را از باطری جدا کرده و باطری را به خودرو متصل کنید. سپس خودرو را روشن کنید و از وضعیت باطری خودرو اطمینان حاصل کنید.

روشن کردن خودرو با هل دادن

برای روشن کردن یک خودرو با باطری خالی با استفاده از هل دادن، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. قرار دادن خودرو در دنده دو: ابتدا خودرو را در دنده دوم قرار داده و کلاچ را نگه دارید.
  2. هل دادن خودرو: حالا با کمک چند نفر، خودرو را به سرعت هل دهید تا موتور آن را به حرکت درآورید.
  3. رها کردن کلاچ: پس از آنکه خودرو به حرکت درآمد و سرعت گرفت، کلاچ را به صورت ناگهانی رها کنید تا موتور روشن شود.

این روش معمولاً برای خودروهای دنده دستی مناسب است و ممکن است برای خودروهای دنده اتوماتیک به خوبی کار نکند. همچنین باید مواظب باشید که از این روش در مکان‌های پرترافیک یا نزدیک به افراد و وسایل دیگر استفاده نکنید تا از ایجاد حوادث جلوگیری کنید.

جمع بندی و سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ این سوال که “وقتی باتری ماشین خالی میشود چکار کنیم؟” را به صورت کامل داده و دلایل این مشکل را نیز بررسی کنیم. همچنین راهکارهایی ارائه کردیم که فقط با به کار گیری یکی از این راهکارها می توانید خودرویی که باطری خالی کرده است را روشن کنید.

ما در مجموعه امداد خودرو ارومیه، آماده ایم که تمامی مشکلات خودرو شما را در محل مورد نظر شما حل کنیم. اکیپ ما با تجهیزات و لوازم یدکی کامل، در محل خودرو شما حاضر خواهند شد و در همانجا نیز به تعمیر خودروی شما خواهند پرداخت. کافی است با شماره تلفن 09142007905 تماس حاصل نمایید

نظرات و سوالات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *